
zaterdag, december 07, 2002
Een kinderjury heeft zaterdag de foto Schuchtere tijgertjes kijken kat uit de boom gekozen tot beste dagbladfoto van 2002. Hij is gemaakt door fotograaf Wladimir van der Burgh van het Dagblad van het Noorden.
Ruim veertig juryleden in de leeftijd van 10 tot 12 jaar kozen uit circa honderd nieuwsfoto's hun favoriet. Zij bepaalden in twee rondes in het ANP-hoofdkantoor in Rijswijk de nummers één, twee en drie in de categorieën regionaal, binnenland, buitenland en sport. Uit de vier winnende foto's is de krantenfoto van het jaar gekozen.
De tijgertjes wonnen in de categorie binnenland en zijn ook algeheel winnaar. Op de foto is te zien hoe de jonge beestjes voor het eerst met hun moeder naar buiten gaan in het Noorder Dierenpark in Emmen.
In de categorie regionaal vond de jury de foto met het ontzielde lichaam van Pim Fortuyn de beste. Deze is gemaakt door ANP-fotograaf Robin Utrecht. Een foto van de zinkende tanker Prestige van fotobureau EPA won in de klasse buitenland. Voetballende jongetjes in veel te grote hemden tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Korea kreeg de hoogste waardering in de categorie sport. De foto is afkomstig van bureau AP.
De verkiezing, die voor de achttiende keer gehouden werd, is georganiseerd door de deelnemende dagbladen en Stichting Krant in de Klas. Stichting Krant in de Klas is de educatieve organisatie van de dagbladpers. Zij bevordert het lezen van kranten onder jongeren. De stichting verstrekt onder meer gratis kranten en maakt lesmateriaal dat leraren op school kunnen gebruiken.
Bron: ANP.

Ruim veertig juryleden in de leeftijd van 10 tot 12 jaar kozen uit circa honderd nieuwsfoto's hun favoriet. Zij bepaalden in twee rondes in het ANP-hoofdkantoor in Rijswijk de nummers één, twee en drie in de categorieën regionaal, binnenland, buitenland en sport. Uit de vier winnende foto's is de krantenfoto van het jaar gekozen.
De tijgertjes wonnen in de categorie binnenland en zijn ook algeheel winnaar. Op de foto is te zien hoe de jonge beestjes voor het eerst met hun moeder naar buiten gaan in het Noorder Dierenpark in Emmen.
In de categorie regionaal vond de jury de foto met het ontzielde lichaam van Pim Fortuyn de beste. Deze is gemaakt door ANP-fotograaf Robin Utrecht. Een foto van de zinkende tanker Prestige van fotobureau EPA won in de klasse buitenland. Voetballende jongetjes in veel te grote hemden tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Korea kreeg de hoogste waardering in de categorie sport. De foto is afkomstig van bureau AP.
De verkiezing, die voor de achttiende keer gehouden werd, is georganiseerd door de deelnemende dagbladen en Stichting Krant in de Klas. Stichting Krant in de Klas is de educatieve organisatie van de dagbladpers. Zij bevordert het lezen van kranten onder jongeren. De stichting verstrekt onder meer gratis kranten en maakt lesmateriaal dat leraren op school kunnen gebruiken.
Bron: ANP.
Dit weekeinde de laatste kans om de tentoonstelling van Don McCullin in het FOAM te zien.


vrijdag, december 06, 2002
Als fotolaborant van Boetzelaer, die het Srebrenica-fotorolletje "zou hebben doen mislukken", wegens onkunde ontslagen wordt, begint hij dan een eigen 1-uur-service?
Dat zal wel veel klanten trekken:
Foto van Boetzelaer, doet altijd fixeer in de ontwikkelaar.
Dat zal wel veel klanten trekken:
Foto van Boetzelaer, doet altijd fixeer in de ontwikkelaar.
Het omstreden fotorolletje van Dutchbat-luitenant Ron Rutten is mogelijk al voor het ontwikkelen vernietigd. In een rapport dat onlangs opdook in de archieven van de Militaire Inlichtingen Dienst (MID), staat vermeld dat het filmpje is ,,vernietigd''. De datum van het journaal is 25 juli 1995, een dag voordat het rolletje bij het marinelaboratorium voor ontwikkeling werd aangeboden. Dat bleek vrijdag uit het verhoor van majoor Peter Rutten van de Koninklijke Marechaussee door de parlementaire enquetecommissie over Srebrenica. Het fotorolletje van luitenant Rutten bevatte opnamen van lijken en het scheiden van mannen en vrouwen op en nabij de basis van Dutchbat in Potocari in de moslimenclave Srebrenica. De opnamen werden rond de val van de enclave in juli 1995 gemaakt.
Volgens de officiële lezing is het fotorolletje mislukt door een laborant die de avond tevoren te diep in het glaasje had gekeken. Hij zou de volgende dag nog dronken zijn geweest en te hoge concentraties ontwikkelvloeistoffen hebben gebruikt.
Majoor Rutten, die destijds als kapitein opdracht had gekregen het mislukken van het ontwikkelproces te onderzoeken, vertelde dat hij nooit heeft onderzocht wat er vóór 26 juli met het fotorolletje is gebeurd. Het rolletje is toen tenminste een nacht lang in bezit geweest van toenmalig majoor De Ruijter van de MID, die het rolletje op de middag van 25 juli had opgehaald bij luitenant Rutten thuis.Het Srebenica-rolletje van luitenant Rutten is het enige fotorolletje dat ooit in dat fotolaboratorium mislukt is....
Lt. Rutten: 'Als ik het naar het Kruidvat breng, heb ik een uur later een net rolletje. En nu breng ik het naar een professioneel laboratorium en krijg ik een stuk plastic terug'.''
Bronnen: ANP, het Parool.
Volgens de officiële lezing is het fotorolletje mislukt door een laborant die de avond tevoren te diep in het glaasje had gekeken. Hij zou de volgende dag nog dronken zijn geweest en te hoge concentraties ontwikkelvloeistoffen hebben gebruikt.
Majoor Rutten, die destijds als kapitein opdracht had gekregen het mislukken van het ontwikkelproces te onderzoeken, vertelde dat hij nooit heeft onderzocht wat er vóór 26 juli met het fotorolletje is gebeurd. Het rolletje is toen tenminste een nacht lang in bezit geweest van toenmalig majoor De Ruijter van de MID, die het rolletje op de middag van 25 juli had opgehaald bij luitenant Rutten thuis.Het Srebenica-rolletje van luitenant Rutten is het enige fotorolletje dat ooit in dat fotolaboratorium mislukt is....
Lt. Rutten: 'Als ik het naar het Kruidvat breng, heb ik een uur later een net rolletje. En nu breng ik het naar een professioneel laboratorium en krijg ik een stuk plastic terug'.''
Bronnen: ANP, het Parool.
Nog maar 14% van de Duitse redacties wil papieren persfoto's zien, de rest wil alles digitaal. Week- en vakbladredacteuren hechten nog wat meer aan hun "hardcopy's" (23%). Van de journalisten van onder de 30 wil 93% alleen digitale plaatjes zien. Dat blijkt uit onderzoek voor DPA-dochter news aktuell onder 700 journalisten.
Bron: newsroom.de via Villamedia.
(Digitale foto's zijn het fastfood van de fotografie: even snel en even voedzaam. Er is niets mooier dan een klassieke analoge afdruk op papier, maar alles van waarde is weerloos.)
Bron: newsroom.de via Villamedia.
(Digitale foto's zijn het fastfood van de fotografie: even snel en even voedzaam. Er is niets mooier dan een klassieke analoge afdruk op papier, maar alles van waarde is weerloos.)
donderdag, december 05, 2002
Vrijdag 6 december in de talkshow van Barend en van Dorp: Monique Velzeboer, voormalig shorttrack-schaatsster, nu fotografe.
Meer over haar: elders op deze site onder de datum 6 november.
22.30 RTL 4 Barend & van Dorp
Meer over haar: elders op deze site onder de datum 6 november.
22.30 RTL 4 Barend & van Dorp
Zes procent van de tijd regent het in Nederland. Beweert het KNMI. Zes procent per jaar, laat ons niet lachen. Een etmaal is 24 uur, je slaapt 8 uur per etmaal. Blijft over 16 uur dat je wakker genoeg bent om te roepen: 'Gadverdamme, alwéér regen!' 6 procent van 16 is 1. Eén uur regen per dag, moeten we dat geloven? Toegegeven, buien duren zelden lang hier. Het giet even en dan is het droog.
Maar de plassen liggen er nog, auto's rijden er in volle vaart doorheen en plenzen voetgangers nat. Wij denken: regen. Toch komt er niets uit de hemel. Dus klokt het KNMI niet. Zouden ze zo aan die zes procent komen? De zon is inmiddels gaan schijnen. De opspattende druppels die de voetgangers natplenzen schieten vol licht. Hemels is dat.
Als het niet regent in Nederland, dan dréígt het te gaan regenen. Dikke, grijze wolken, soms dagen achter elkaar. Toch gaat er geen dag voorbij of er komen dunne plekken in het wolkendek. Waar net een waterig zonnetje doorheen schijnt. Wat je dan te zien krijgt. Alles zichtbaar, alles helder. Alsof de wereld openspringt. Alle vormen krijgen contour. Moet je eens tegen het licht in kijken, overal zit een heel dun zilveren randje omheen.
En dan heb je ook nog dagen met zon. Eigenlijk alle soorten licht hier. Soms het hele arsenaal op één dag. Alsof boven iemand aan de knoppen zit die van kijken houdt. Geen woord meer over een paar druppels regen. Wij leven in Gods eigen studio.
Hans Aarsman
Luister hier naar een recent gesprek met Hans Aarsman over fotografie.
Weesperstraat, Amsterdam. Foto Hans Aarsman
Maar de plassen liggen er nog, auto's rijden er in volle vaart doorheen en plenzen voetgangers nat. Wij denken: regen. Toch komt er niets uit de hemel. Dus klokt het KNMI niet. Zouden ze zo aan die zes procent komen? De zon is inmiddels gaan schijnen. De opspattende druppels die de voetgangers natplenzen schieten vol licht. Hemels is dat.
Als het niet regent in Nederland, dan dréígt het te gaan regenen. Dikke, grijze wolken, soms dagen achter elkaar. Toch gaat er geen dag voorbij of er komen dunne plekken in het wolkendek. Waar net een waterig zonnetje doorheen schijnt. Wat je dan te zien krijgt. Alles zichtbaar, alles helder. Alsof de wereld openspringt. Alle vormen krijgen contour. Moet je eens tegen het licht in kijken, overal zit een heel dun zilveren randje omheen.
En dan heb je ook nog dagen met zon. Eigenlijk alle soorten licht hier. Soms het hele arsenaal op één dag. Alsof boven iemand aan de knoppen zit die van kijken houdt. Geen woord meer over een paar druppels regen. Wij leven in Gods eigen studio.
Hans Aarsman
Luister hier naar een recent gesprek met Hans Aarsman over fotografie.

Weesperstraat, Amsterdam. Foto Hans Aarsman
Zaterdag in M, het magazine van NRC/Handelsblad: Het wordt weer licht
Fotograaf Siebe Swart maakt foto's die een panoramische blik werpen op Amsterdam. Op de stad zoals die zich heel vroeg aan de wandelaar openbaart.
Zie ook Tussen Hond en Wolf, op de website van Siebe Swart.
Museumplein, foto Siebe Swart
Fotograaf Siebe Swart maakt foto's die een panoramische blik werpen op Amsterdam. Op de stad zoals die zich heel vroeg aan de wandelaar openbaart.
Zie ook Tussen Hond en Wolf, op de website van Siebe Swart.

Museumplein, foto Siebe Swart
Als de VS een oorlog met Irak beginnen dan wil het Pentagon honderden verslaggevers en fotografen met de militairen laten meereizen. Zij worden gezien als meer geloofwaardige ooggetuigen dan de militaire woordvoerders. Na de uitgebreid door de visuele mediagecoverde Vietnam-oorlog hield Amerikaanse leger de pers liever onder contrôle en op afstand, maar de nieuwe tactiek geeft aan dat het Pentagon ook de war of words and images wil winnen. Onlangs was er al een oefenkamp van twee weken voor de pers, waar oorlogsfotografen bijvoorbeeld leerden hoe ze hun camera moesten hanteren zonder de locatie van de militairen prijs te geven, en hoe ze konden proberen een aanval met chemische wapens te overleven.
(Een Engelstalige versie van het boek "Reizen langs de frontlijn" zou voor hen ook handig zijn, maar is voorlopig nog niet verkrijgbaar.)
Bronnen: Villamedia/LA Times.
(Een Engelstalige versie van het boek "Reizen langs de frontlijn" zou voor hen ook handig zijn, maar is voorlopig nog niet verkrijgbaar.)
Bronnen: Villamedia/LA Times.
woensdag, december 04, 2002
The Walt Disney Co. is planning a feature film about Pulitzer Prize-winning photographer Robert Capa. Disney has acquired the rights to "Slightly Out of Focus: The Robert Capa Story," Capa's autobiography, along with the rights to Richard Whelan's book "Robert Capa: A Biography." The books, along with certain photographs and memoirs acquired from the Capa estate, will form the foundation of the picture, a romantic epic that takes place between 1943 and D-Day.
The picture is expected to focus on Capa's own love affair with an Englishwoman against the backdrop of WWII, as well as on Capa's efforts to leave the U.S. as an enemy alien and cover the war overseas. It will also show the risks he took breaking down the boundaries and red tape of the U.S. war machine to get closer to the action and capture what became groundbreaking images of war.
The project is expected to feature many of the photographs Capa became known for during his career including pictures he took on assignment for Collier's magazine during WWII, and the film is expected to reference one of the most famous and controversial photographs he took during the Spanish Civil War, that of a combatant being struck by a bullet.
Death of a loyalist soldier, foto Robert Capa
The picture is expected to focus on Capa's own love affair with an Englishwoman against the backdrop of WWII, as well as on Capa's efforts to leave the U.S. as an enemy alien and cover the war overseas. It will also show the risks he took breaking down the boundaries and red tape of the U.S. war machine to get closer to the action and capture what became groundbreaking images of war.
The project is expected to feature many of the photographs Capa became known for during his career including pictures he took on assignment for Collier's magazine during WWII, and the film is expected to reference one of the most famous and controversial photographs he took during the Spanish Civil War, that of a combatant being struck by a bullet.

Death of a loyalist soldier, foto Robert Capa
dinsdag, december 03, 2002
Na aanleiding van het zojuist verschenen boek "AMSTERDAM, van restauratie naar revolte 1956-1966", houdt boekhandel Scheltema in Amsterdam een kleine fototentoonstelling met vintageprints uit deze periode van Kors van Bennekom.
In 1956, op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, begon Kors van Bennekom als fotograaf bij de communistische krant De Waarheid, waar hij tot 1965 werkte. Uit zijn periode als persfotograaf zijn ruim 140 van zijn Amsterdamse foto's voor dit boek geselecteerd. Ze vormen een prachtige documentaire van gewone, hardwerkende mensen in een stad van armoede, wederopbouw en opstand.
Als persfotograaf werd Van Bennekom overal op afgestuurd: volksdansen, stakingen, huisuitzettingen, demonstraties, bijeenkomsten van de CPN, boksen in Krasnapolsky en de scheepswerven. En hij fotografeerde wat hij op straat tegenkwam - van straatwerkers tot dansende winkelmeisjes - en zijn gezin. De heldere foto's zijn snel maar zorgvuldig gemaakt, met liefde voor de mensen die hij portretteerde.
foto Kors van Bennekom
In 1956, op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, begon Kors van Bennekom als fotograaf bij de communistische krant De Waarheid, waar hij tot 1965 werkte. Uit zijn periode als persfotograaf zijn ruim 140 van zijn Amsterdamse foto's voor dit boek geselecteerd. Ze vormen een prachtige documentaire van gewone, hardwerkende mensen in een stad van armoede, wederopbouw en opstand.
Als persfotograaf werd Van Bennekom overal op afgestuurd: volksdansen, stakingen, huisuitzettingen, demonstraties, bijeenkomsten van de CPN, boksen in Krasnapolsky en de scheepswerven. En hij fotografeerde wat hij op straat tegenkwam - van straatwerkers tot dansende winkelmeisjes - en zijn gezin. De heldere foto's zijn snel maar zorgvuldig gemaakt, met liefde voor de mensen die hij portretteerde.

foto Kors van Bennekom
maandag, december 02, 2002
De vijandigheid tussen de meeste Israëli's en Palestijnen neemt nog elke dag toe. Toen een jonge Israëlische soldaat gisteren vaststelde dat uitgehongerde Palestijnen ondanks het uitgaansverbod in de Palestijnse stad Hebron in de rij gingen staan bij een winkel, maakte hij een berucht gebaar richting de koppig aanschuivende burgers. Het Israëlische leger is niet echt blij met dit soort beelden: gisteren viel het binnen bij een Palestijnse fotograaf van het persbureau Associated Press:
BEITUNIYA, West Bank (AP) - Three men, one dressed as an Israeli soldier and two wearing masks, entered the home of an Associated Press photographer at about 3 a.m. Sunday, rummaging through cabinets, desks and closets and emptying a jewelry box before leaving after about 30 minutes, the family said.
The photographer, Nasser Nasser, a Palestinian, was in neighboring Jordan on assignment for the AP when the troops arrived and asked his wife Soubhiyeh where he was. She and the couple's two children, ages 1 and 3, were at the house in Beituniya, a suburb of the West Bank city of Ramallah. The Israeli army did not immediately comment and asked the AP for more information to check the report.
The three men arrived in a military jeep with a bright orange light on top and banged on the door of the Nasser home, she said. One was in an army uniform and two others were in civilian clothes, with black masks and army boots, she said. When they knocked on the door, they said "army, army" in broken Arabic, Soubhiyeh Nasser said. The man dressed in an Israeli army uniform carried an M-16 automatic rifle and spoke to the other two men in Hebrew. The men asked where Nasser Nasser was and referred to him by his name, but did not say why they were looking for him, she said.
She was ordered to sit in the living room as the men searched the home. They overturned furniture, and tossed CDs and film negatives on the floor as they went through Nasser's office. They broke a 200 mm camera lens and a framed picture of Nasser with King Abdullah II of Jordan, she said. The soldier and the masked men then searched the bedroom, emptying closets. Afterward, several pieces of jewelry that were in a red jewelry box were missing as well as $50 and her cigarettes, she said. A video camera and an electrical charger were broken during the search, she added.
Nasser said she shouted at the three as they prepared to enter the children's bedroom, where the two children, 3-year-old Kathy and 1-year-old Ward were sleeping. They told her to be quiet in broken Arabic, then briefly looked inside the children's room. Nasser Nasser, 35, has worked for the Associated Press since 1997.
BEITUNIYA, West Bank (AP) - Three men, one dressed as an Israeli soldier and two wearing masks, entered the home of an Associated Press photographer at about 3 a.m. Sunday, rummaging through cabinets, desks and closets and emptying a jewelry box before leaving after about 30 minutes, the family said.
The photographer, Nasser Nasser, a Palestinian, was in neighboring Jordan on assignment for the AP when the troops arrived and asked his wife Soubhiyeh where he was. She and the couple's two children, ages 1 and 3, were at the house in Beituniya, a suburb of the West Bank city of Ramallah. The Israeli army did not immediately comment and asked the AP for more information to check the report.
The three men arrived in a military jeep with a bright orange light on top and banged on the door of the Nasser home, she said. One was in an army uniform and two others were in civilian clothes, with black masks and army boots, she said. When they knocked on the door, they said "army, army" in broken Arabic, Soubhiyeh Nasser said. The man dressed in an Israeli army uniform carried an M-16 automatic rifle and spoke to the other two men in Hebrew. The men asked where Nasser Nasser was and referred to him by his name, but did not say why they were looking for him, she said.
She was ordered to sit in the living room as the men searched the home. They overturned furniture, and tossed CDs and film negatives on the floor as they went through Nasser's office. They broke a 200 mm camera lens and a framed picture of Nasser with King Abdullah II of Jordan, she said. The soldier and the masked men then searched the bedroom, emptying closets. Afterward, several pieces of jewelry that were in a red jewelry box were missing as well as $50 and her cigarettes, she said. A video camera and an electrical charger were broken during the search, she added.
Nasser said she shouted at the three as they prepared to enter the children's bedroom, where the two children, 3-year-old Kathy and 1-year-old Ward were sleeping. They told her to be quiet in broken Arabic, then briefly looked inside the children's room. Nasser Nasser, 35, has worked for the Associated Press since 1997.
Morgen in PS, de bijlage van het Parool: Monique Velzeboer.
Ook net uit, de nieuwe dichtbundel van Ingmar Heytze: Het ging over rozen
Mijn meisje wist haar sporen uit
want zij behoort aan velen toe.
Dat maakt verslagen, boos en moe,
maar handig is de liefde nooit
en dit is liefde, zegt de vos
terwijl ze achterwaarts
de sneeuw in loopt, kuilen
voor haar minnaars graaft,
berichten uit mobieltjes wist
en opslaat in haar sluwe hart.
Soms staart ze voor zich uit
en fluistert: ‘Stuur me weg
voor je me temt en ik me hecht -’
‘Dat is beslist je beste truc,’
fluister ik terug tegen haar rug.
Ingmar Heytze schreef eerder een gedicht bij de foto's in het bijzonder mooie boek India van Cuny Janssen, dat verkrijgbaar is bij de Athenaeum boekhandel in Amsterdam.
Mijn meisje wist haar sporen uit
want zij behoort aan velen toe.
Dat maakt verslagen, boos en moe,
maar handig is de liefde nooit
en dit is liefde, zegt de vos
terwijl ze achterwaarts
de sneeuw in loopt, kuilen
voor haar minnaars graaft,
berichten uit mobieltjes wist
en opslaat in haar sluwe hart.
Soms staart ze voor zich uit
en fluistert: ‘Stuur me weg
voor je me temt en ik me hecht -’
‘Dat is beslist je beste truc,’
fluister ik terug tegen haar rug.
Ingmar Heytze schreef eerder een gedicht bij de foto's in het bijzonder mooie boek India van Cuny Janssen, dat verkrijgbaar is bij de Athenaeum boekhandel in Amsterdam.
zondag, december 01, 2002
Net uit is het boek Shooting Under Fire (The World Of The War Photographer).
SHOOTING UNDER FIRE is the candid testimony and stunning photographs of the men and women who go into battle armed only with a camera to show warfare as it is and where it is. In this volume, ten leading combat photographers relate incidents of horror, humor, bravery, and daring in locations from Vietnam to Haiti, Ramallah to Chechnya, El Salvador to Sarajevo, the World Trade Center to Afghanistan. Here, in their own words, are their stories of life in the combat zone, together with many of the powerful images they risked their lives to obtain.
This historical and very human look at the pathos of war also reveals the moral and ethical issues that this elite corps of photographers face, and the decisions they must make in the chaos of conflict. In addition to the works of these talented photographers are iconic images, from the American Civil War to the devastation of the World Trade Center, that tell the story of the development of combat photography and the profound changes in warfare itself that have occurred in the last century and a half.

SHOOTING UNDER FIRE is the candid testimony and stunning photographs of the men and women who go into battle armed only with a camera to show warfare as it is and where it is. In this volume, ten leading combat photographers relate incidents of horror, humor, bravery, and daring in locations from Vietnam to Haiti, Ramallah to Chechnya, El Salvador to Sarajevo, the World Trade Center to Afghanistan. Here, in their own words, are their stories of life in the combat zone, together with many of the powerful images they risked their lives to obtain.
This historical and very human look at the pathos of war also reveals the moral and ethical issues that this elite corps of photographers face, and the decisions they must make in the chaos of conflict. In addition to the works of these talented photographers are iconic images, from the American Civil War to the devastation of the World Trade Center, that tell the story of the development of combat photography and the profound changes in warfare itself that have occurred in the last century and a half.